Når følelsen varer lenger enn øyeblikket
Når følelsen varer lenger enn øyeblikket

Når følelsen varer lenger enn øyeblikket

Hva skjer når følelsen varer lengre enn øyeblikket, og hvordan kan du som leder håndtere dette?

Å være leder handler om mye mer enn å ta gode beslutninger eller styre prosesser. Det handler like mye om å forstå og håndtere følelser – både egne og andres. Ofte kan en liten hendelse sette spor i oss som varer lenger enn selve øyeblikket. Dette kalles «sustain-effekten», og det er noe vi alle har opplevd.

Hvorfor følelsen varer

Forskning fra Stanford viser at hjernen vår har en tendens til å «henge seg opp» i negative eller positive følelser, slik at de blir mer langvarige enn den faktiske hendelsen (Gross & John, 2003). Dette skyldes at hjernen har et system for å forsterke og opprettholde følelser – en slags «sustain-pedal» for emosjoner. For eksempel kan en luftpuff mot øyet gjøre at vi blunker, men hvis vi blir eksponert for flere slike, kan vi bli mer følsomme og reagere sterkere på mindre stimuli (LeDoux, 1996; Phelps, 2006).

Denne effekten kan være nyttig når vi trenger å lære av erfaringer, men den kan også gjøre oss mer sårbare for å bli påvirket av små hendelser over tid. I arbeidslivet kan dette bety at et negativt møte eller en kritisk kommentar kan henge igjen og farge teamets samarbeid i lang tid etterpå.

Hva du som leder kan gjøre

Som leder er det viktig å være bevisst på sustain-effekten og hvordan den påvirker deg selv og teamet ditt. Her er fem konkrete råd for å håndtere dette:

1. Sett navn på følelsen

Å identifisere og navngi følelsen kan hjelpe hjernen til å bearbeide den og redusere intensiteten (Lieberman et al., 2007).

2. Skap rom mellom impuls og respons

Å ta en pause før du reagerer kan hjelpe deg til å unngå å handle ut fra førsteintrykk og gi deg mulighet til å velge en mer konstruktiv respons (Goleman, 1995).

3. Bruk refleksjon og samtale

Å snakke om hendelsen med teamet kan hjelpe til å bearbeide og legge den bak seg, slik at den ikke farger samarbeidet i lang tid (Edmondson, 2018).

4. Fokuser på læring

Se på hendelsen som en mulighet til å lære, heller enn bare noe negativt. Dette kan hjelpe teamet til å utvikle seg og bli mer robust (Kolb, 1984).

5. Bygg på positive erfaringer

Å bevisst fokusere på positive hendelser og erfaringer kan motvirke sustain-effekten og bidra til en bedre arbeidskultur (Fredrickson, 2001).

Eksempel fra praksis

En leder i et stort prosjektteam opplevde at en medarbeider reagerte sterkt på en kritisk kommentar i et møte. Følelsen hang igjen i flere uker og påvirket samarbeidet negativt. Ved å bruke refleksjon og samtale klarte lederen å hjelpe medarbeideren til å bearbeide følelsen og gjenopprette tilliten i teamet.

Referanser

•Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348–362.

•LeDoux, J. (1996). The Emotional Brain: The Mysterious Underpinnings of Emotional Life. Simon & Schuster.

•Phelps, E. A. (2006). Emotion and cognition: insights from studies of the human amygdala. Annual Review of Psychology, 57, 27–53.

•Lieberman, M. D., Eisenberger, N. I., Crockett, M. J., Tom, S. M., Pfeifer, J. H., & Way, B. M. (2007). Putting feelings into words. Psychological Science, 18(5), 421–428.

•Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam.

•Edmondson, A. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley.

•Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.

•Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.

Kontakt oss
Jon-Rune Nygård
Ledertrener og rådgiver